Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz zapewnienie wsparcia rodzicom i nauczycielom.
Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy psychologa, dzięki którym cel ten może zostać realizowany, są:
praca z uczniem:
- diagnoza potencjalnych możliwości ucznia,
- diagnoza trudności emocjonalnych ucznia poprzez obserwację w klasie, wywiad z rodzicem lub nauczycielem oraz wykorzystanie technik projekcyjnych,
- indywidualne zajęcia z uczniami (relaksacyjne, rozwijające, korygujące, wspomagające),
- zajęcia z klasami – integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające kompetencje społeczne,
- rozmowy terapeutyczne oraz grupowe zajęcia o charakterze terapeutycznym
praca z rodzicem/ opiekunem:
- indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
- poradnictwo wychowawcze oraz konsultacje rodzinne,
- udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
- udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów w zależności od potrzeb,
- przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy (np. nadpobudliwość psychoruchowa, dysleksja, rozpoczęcie nauki w szkole, uzależnienia, agresja, itp.).
współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:
- wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
- konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań z wychowawcami i pedagogiem szkolnym,
- interwencje wychowawcze,
- udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.